GEZONDE VEGAN PEANUT BUTTER CUPS

GEZONDE VEGAN PEANUT BUTTER CUPS

Gezonde vegan peanut butter cups, klinkt dat niet als een droom? Toen ik voor het eerst naar de Verenigde Staten ging jaren geleden en het aanbod zoete snacks met pindakaas zag – van ijs tot chocola – , kocht ik alles wat ik maar met pindakaasvulling kon vinden. Het leek voor mij een absolute pindakaashemel! In Nederland lijken er toch veel minder fans te zijn, gezien het beperkte aanbod aan snoepgoed met pindakaas hier.

Mijn absolute favoriet was meteen de ‘peanut butter cup’ van Reese. Melkchocola aan de buitenkant en aan de binnenkant een zachte zoete laag crèmige pindakaas: de perfecte smaaksensatie in je mond. Inmiddels zijn deze cups ook in Nederland redelijk goed verkrijgbaar. Kijk maar eens bij de buitenlandse producten van grotere Jumbo’s of bij Aziatische supermarkt Oriental. Laatst proefde ik er na jaren weer één en ik dacht alleen maar: oef, wat zijn die dingen zoet. En ook niet bepaald vegan. Dus ik was meteen geïnspireerd…

Gezonde vegan peanut butter cups

Peanut butter cups kun je met slechts 5 ingrediënten in een half uurtje maken. Het is handig als je een kleine muffinvorm hebt en kleine muffinvorm papiertjes of bonbonpapiertjes. Eventueel kun je de muffinvorm ook invetten met kokosolie om de cups eruit te krijgen.

Ingrediënten:
– 1 reep van 100 gram vegan pure chocola (ik gebruik minimaal 72%, maar hoe hoger het percentage cacao hoe gezonder want hoe minder suiker toegevoegd
– 2 grote eetlepels pure pindakaas zonder toevoegingen (met of zonder stukjes maakt niet uit)
– een theelepel zeezout (naar smaak)
– 2 kleine eetlepels kokosolie
– 1 flinke eetlepel kokosbloesemsuiker (meer of minder naar smaak)
– optioneel maar wel lekker: 2 mespunten vanille (of 2 druppels vanille).

Bereidingswijze:
1. Vet de mini muffinvorm in of zet de papieren vormpjes er in.
2. Smelt au bain marie (je zet een pannetje met een laagje water van 1-2 centimeter op het vuur en brengt het aan de kook. Daarin zet je een ongeveer evengrote kom met daarin de chocola die je wilt smelten) de helft (50 gram) van de chocola. Voeg 1 eetlepel kokosolie toe en optioneel een mespunt vanille.
3. Lepel met theelepel in iedere cup 2 theelepeltjes chocola.
4. Zet de chocoladecups 10 minuten in de diepvries om uit te harden.
5. Mix de pindakaas met het zeezout en de suiker.
6. Haal de vorm uit de diepvries en schep in ieder cupje 1 theelepel pindakaas (zie foto boven). Druk een beetje plat anders krijgen de cupjes een bobbelige bovenkant.
7. Smelt nu de andere helft van de chocola net zoals bij stap 2 en voeg ook hier 1 eetlepel kokosolie en optioneel de vanille toe.
8. Giet nu met een theelepel 1-2 theelepeltjes chocola over elk cupje zodat de pindakaas niet meer zichtbaar is en de gesmolten chocola op. Zet nogmaals 10 minuten in de diepvries om uit te harden.
9. Nu kun je ze eten (of bewaren in de koelkast). Ze zijn in elk geval wel een paar dagen gekoeld houdbaar. Enjoy!